8 sėkmingo dizaino principai

Rugsėjo 4 d. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje vyko konkurso „Jaunojo dizainerio prizas“ renginiai – nugalėtojų apdovanojimų ceremonija, parodos atidarymas ir paskaitų ciklas „JDP’ 25 Design Talks“.

Renginio metu pranešimus skaitė penki tarptautinės konkurso komisijos nariai: architektė Jolanta Starzak, dizaino tyrimų specialistas Marco Ferrari, industrinio dizaino atstovė Meret Wacker, mados prekių ženklų kūrybos vadovas Michael Kampe bei tvarumo ekspertas Vinay Bhajantri. Ekspertai ne tik plačiau pristatė savo kūrybą, bet ir dalijosi vertingais patarimais pradedantiesiems dizaineriams.

Michael Kampe – Antverpeno Karališkosios dailės akademijos absolventas, šiuo metu dirbantis dizaino ir vadybos profesoriumi AMD Diuseldorfe, daugiau nei 15 metų patirtį turintis mados dizaineris ir kūrybos vadovas, – klausytojams įvardijo 8 principus, padedančius kurti ne tik estetišką, bet ir prasmingą dizainą.

Dizaino tapatybė

Kiekvienas dizainas turi pasakoti savo istoriją. Be tapatybės dizainas tampa atsitiktiniu, lengvai pamirštamu – tarsi neturėtų sielos. Tapatybė – tai ne tik vizualinė išraiška, bet ir atsakymai į esminius klausimus: kas slypi už šio dizaino ir kodėl jis apskritai reikalingas?
Kai dizainas turi aiškią tapatybę, jis įgauna gylio ir tampa daugiau nei tik daiktu ar forma – dizainas tampa patirtimi, jungiančia kūrėjo viziją su vartotoju.

„Jaunojo dizainerio prizas 2025“ interjero dizaino kategorijos nugalėtojos Gabijos Paulauskaitės darbas –„Sutvirtinti ryšiai“. Maisto gamyba kartu

Dizaino apsauga

„Kūryba – tai turtas, kurį verta saugoti“, – pabrėžia Michael. Be tinkamos apsaugos idėjos gali būti lengvai pasisavintos, o kūrinys – panaudotas be autoriaus valios. Čia gelbsti tokie įrankiai kaip autorių teisės, prekių ženklų ar dizaino registracija – jie suteikia idėjoms pripažinimą, apsaugo nuo neteisėto panaudojimo bei užtikrina galimybes idėjas toliau realizuoti.
Lietuvoje originalias idėjas apsaugoti padeda Valstybinis patentų biuras.

Produktas

Michael atkreipia dėmesį: nors kūryba, menas ir naujos idėjos yra svarbu, produktas visada turi turėti ir praktinę paskirtį: „Kai buvau studentas, galvojau, kad viskas sukasi tik apie produktą: jis turi būti estetiškas, inovatyvus, iki smulkmenų apgalvotas. Nors tai yra išties puikus kūrybos pagrindas, retai buvo gilinamasi, kokia yra tikroji produkto paskirtis.“
Anot pranešėjo, produktas – tai įrankis generuoti pajamas. Žinoma, ne kiekvienas projektas privalo būti komercinis, tačiau tikroji sėkmingo produkto funkcija turi atliepti vartotojų ir rinkos poreikius.

„Jaunojo dizainerio prizas 2025“ produkto dizaino kategorijos nugalėtojos Mortos Vileikytės darbas –„Pamažu“. Pagalbiniai dizaino objektai valgymo sutrikimų gydymui

Vartotojas

Sėkmingo dizainerio užduotis – spręsti vartotojų problemas, nes būtent vartotojai generuoja vertę. Net genialios idėjos be aiškaus ryšio su auditorija praranda prasmę, todėl kuriant dizainą visuomet verta pažinti ir savo auditoriją: kas yra šio produkto vartotojas, ko jis nori ir ką vertina.
Pasitaiko, jog ir didieji prekių ženklai ne visada pažįsta savo klientą, o tai gali būti išties rizikinga – sėkmė be supratimo apie vartotoją dažnai būna trumpalaikė.
Michael pažymi, kad ši nuostata svarbi ir studentų darbams: net ir mažas projektas gali būti daug įdomesnis ir prasmingesnis, jei nuo pat pradžių bus galvojama apie realų vartotoją.

Kontekstas

Norint įsitvirtinti rinkoje, būtina suprasti ir platesnį kontekstą: kas vyksta rinkoje ir kaip šios tendencijos veikia vartotojų elgseną. Dauguma tendencijų, tiesa, tėra mikrotendencijos, pavyzdžiui, tam tikras batų ar drabužių modelis. Nors tai ir gali atrodyti reikšminga, tačiau kur kas svarbiau stebėti socialinius, kultūrinius ar ekonominius pokyčius.
Paisant šių reiškinių, dizainas tampa ne tik gražia forma, bet ir reakcija į tikrą, dinamišką pasaulį, leidžiančia prekės ženklui prisitaikyti ir išlikti aktualiam.

„Jaunojo dizainerio prizas 2025“ mados dizaino kategorijos nugalėtojos Austėjos Martišiūtės darbas – mados kolekcija „Ežero istorijos“

Autentiškumas

Šiandien beveik kiekvienas prekių ženklas teigia esąs „autentiškas“. Bet ką tai iš tiesų reiškia? Autentiškumas – gebėjimas apginti savo idėjas ir dizainą, parodyti, kad produktas yra originalus, tikras, o ne kopija.
Autentiškumas taip pat susijęs su procesu. Šiandien, kai dirbtinis intelektas gali sugeneruoti rezultatus per akimirką, svarbiu tampa ne tik galutinis produktas, bet ir kūrybos kelias. Procesas parodo nuoseklumą, originalumą ir kūrėjo pastangas, o studentų darbų pavyzdžiai tik patvirtina, kad procesas dažnai yra net svarbesnis nei pats rezultatas.

Strategija

Dizainas be strategijos – tai tik graži idėja be krypties. Strategija apima daugybę svarbių klausimų, tokių kaip: kas yra mano klientas, kaip jį pasiekti, kokia turėtų būti produkto kaina, kaip valdysime gamybą, logistiką ir panašiai.
Michael pataria: kuriant strategiją pakanka kelių vertybių, kurios išskirtų produktą ar kolekciją – pavyzdžiui, kokybė, autentiškumas ar inovatyvumas. Šios vertybės turi būti aiškiai suvokiamos vartotojui.
Geras dizainas turi būti laikui nepavaldus, tačiau tuo pat metu gebėti reaguoti į pokyčius. Strategija leidžia ne tik sukurti tvirtą identitetą, bet ir užtikrina, kad dizainas būtų sėkmingas rinkoje: atitiktų vartotojų poreikius, pasiūlytų teisingą patirtį ir išlaikytų savo vertę ilgalaikėje perspektyvoje.

„Jaunojo dizainerio prizas 2025“  parodos dalyvės Paulinos Kiliūtės darbas – „Dizainas, kuris gyvena ant stogo

Dizaino prasmė

Michael primena, kad dizainas yra pagrindinis įrankis, jungiantis prekės ženklo tapatybę su vartotojų poreikiais. Dizainas leidžia prekės ženklui išsiskirti iš tiekėjų ir pasiekti verslo tikslus.

Dizainas nėra tik grožio ar estetikos klausimas – tai priemonė kurti vertę, generuoti paklausą ir realiai įgyvendinti strateginius tikslus. Michael kviečia jaunąją dizainerių kartą švęsti dizaino procesą bei kūrybą, kuri kuria tikrą poveikį vartotojams ir rinkai.

Smalsumas – tikrasis kūrybos variklis

Paskaitą Michael reziumuoja teigdamas, jog geras dizainas – tai tinkama istorija, tinkamas produktas, tinkamam vartotojui, tinkamoje aplinkoje, tinkamu metu, už tinkamą kainą ir suteikiantis tinkamą patirtį.
Visgi yra dar vienas slaptas ingredientas, be kurio kūrybą sunku įsivaizduoti – tai neblėstantis smalsumas, skatinantis ir įkvepiantis kūrėjus įvairiausiose srityse. Tai ir pagrindinė priežastis, kodėl Michael dėsto: dirbdamas su studentais jis pats daug išmoksta, stebi, kaip keičiasi tendencijos, ir liudija naujų idėjų gimimą.

Kaip įregistruoti savo dizainą?


Jaunieji dizaineriai, norėdami pasitarti dėl dizaino registracijos, gali kreiptis į Valstybinį patentų biurą ir registruotis į nemokamas konsultacijas interneto svetainėje www.intelektine.lt/konsultacijos. Vienos konsultacijos trukmė siekia 30–60 minučių.

Dizainas yra teritorinės apsaugos objektas. Todėl jeigu norima, kad dizainas būtų saugomas visoje Europos Sąjungoje, jį reikėtų registruoti kaip Bendrijos dizainą; kitose pasaulio valstybėse – registruoti kiekvienoje valstybėje atskirai arba tarptautiniu lygiu Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijos Tarptautiniame biure. Daugiau informacijos apie dizaino apsaugą užsienyje rasite: https://vpb.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/dizainas/dizaino-apsauga-uzsienyje/.

Daugiau informacijos apie intelektinės nuosavybės apsaugą galima rasti Valstybinio patentų biuro parengtoje skrajutėje bei internetinėse svetainėse https://intelektine.lt/ ir https://vpb.lrv.lt/lt/.

Mes naudojame slapukus. Slapukai reikalingi, kad svetainė galėtų tinkamai funkcionuoti. Nuo jų priklauso funkcinis svetainės veikimas ir išvaizda.